Les empreses carregadores volen pujar les mercaderies al tren. El volum de les empreses que podrien transportar per tren superaria el 10% que marquen els objectius europeus. Però no ho poden fer. Les dificultats amb què es troben els fan perdre la paciència… i l’esperança.
I abans que el tren funcioni del tot, arriben les autopistes ferroviàries. Poden ser una bona empenta, però amb el material rodant amb què es compta i els pocs semiremolcs adaptats, no serà tan fàcil sortir a Europa. Potser a la península podria funcionar, perquè sí que hi ha prou plataformes amb ample ibèric.
La connexió ferroviària entre Espanya i Itàlia fa més de dos anys que no està operativa.
Les connexions amb Polònia avui no funcionen amb prou fiabilitat. Si voleu anar a Romania, no hi ha bones connexions, I així, un llarg etcètera.
M’agradaria que, per un moment, us poséssiu la gorra de carregadors, i poguéssiu veure amb el que es troben, quan intenten contractar transport ferroviari.
Seria una cosa així:
Envieu producte des de la vostra empresa, ubicada on sigui, cap a Europa: Polònia, Itàlia, Àustria, Hongria, Romania… on vulgueu, i voleu fer-ho amb tren perquè la vostra empresa té un objectiu molt clar: reduir les emissions del transport.
- On aneu a buscar COM fer-ho? Internet? Copilot? ChatGPT?
- On es pot trobar informació sobre les connexions ferroviàries?
- Quina és l’estació intermodal més propera a la meva empresa?
- Heu de contactar amb un operador ferroviari o amb un operador logístic? Hummm… el nom d’aquesta figura, és prou clar per a vosaltres? Els anomenarem RAIL FORWARDERS, i seran les empreses que gestionen les càrregues dels trens. Alguns, més professionals, tenen equips perquè podem carregar la mercaderia i no ens demanen càrrega i equip.
- Quins rail forwarders coneixeu? Ni idea. No hi ha una llista, ni un rànquing, com podem trobar al transport per carretera o al marítim.
Però com sou uns/unes logístics/logístiques avispats/avispades, contacteu amb els vostres col·legues del Consell (també conegut pel Consell d’Usuaris del Transport de Catalunya), i finalment aconseguiu 3, 4 o 5 empreses (algunes d’elles situades fora d’Espanya). Aleshores, demaneu una cotització i planifiqueu l’enviament per tren.
Sembla fàcil! A què sí?
Arriba la data de càrrega a la vostra empresa i esteu emocionats. Heu controlat tots els detalls de la càrrega i tot estarà llest a temps, però…
El rail forwarder us truca i us diu: Ui, ho sento! (d’aquesta llista podeu triar més d’una excusa)
- No hi ha espai al tren,
- s’ha cancel·lat el tren,
- hi ha un problema a la infraestructura/catenària,
- hi ha vaga a França,
- hi ha un problema amb l’equip,
- hi ha un problema a l’estació,
- hi ha obres a… per tot arreu! És impossible!
Aleshores canvieu de nou l’organització de l’enviament i busqueu un camió.
La pròxima vegada serà millor… o no? Encara no. Finalment, desistiu. Veieu que no podeu complir l’objectiu que us marca l’empresa i heu de fer un plec de descàrrec, que algunes vegades accepten.
Però l’esperança torna a aparèixer amb els remolcs P400 i les autopistes ferroviàries. I voleu tornar-ho a intentar.
Comenceu a planificar l’enviament des del vostre magatzem fins a l’estació intermodal més propera i arribeu fins a… Le Boulou!, perquè l’alt volum de semi remolcs i el baix volum d’aquestes plataformes no us permet carregar en terminals espanyoles. Avui dia només hi ha 3 vies a Barcelona amb ample estàndard.
A això cal afegir que gairebé el 90% de les empreses de transport a Espanya tenen menys de 5 camions. Això vol dir que no poden enviar els seus remolcs a Europa.

I m’assalten algunes preguntes lògiques:
- per a quan una jornada ferroviària “pedagògica” per a carregadors?
- per a quan un llistat d’empreses comercialitzadores de transport ferroviari?
- per a quan un directori
- Amb estacions intermodals peninsulars i europees,
- amb els operadors ferroviaris,
- amb les empreses comercialitzadores,
- amb vagons per a P400,
- amb la llista de serveis origen/destí,
- amb els dies de sortida i arribada,
- amb temps de trànsit,
- amb comparativa de preus,
Tan difícil és? El transport marítim el té per a tothom i amb ferrocarril parlem d’Europa, només.
Si hi ha alguna part del transport ferroviari de mercaderies que voldria destacar per la seva bona gestió és el dels contenidors de matèries primeres de líquids i/o matèries perilloses. Sempre hi ha equip disponible. Tenen trens regularment, van amb temps, arriben a molts punts d’Europa… deu ser per l’alt volum? serà perquè algú ha invertit a l’equip? Deu ser perquè la química està molt compromesa amb el medi ambient i té millor pressupost per a un transport segur i sostenible?
Aquest és el costat fosc del transport ferroviari per a un carregador, i és la realitat que hi ha.
Rosa Prenafeta